Email marketing

Takto e-mail marketing nerobte! 10 chýb, ktorým by ste sa mali vyvarovať

E-mail dokáže byť silným nástrojom internetového marketingu. Je však dôležité naučiť sa ho využívať efektívne a najmä správne. Mali by ste sa vyhnúť najčastejším chybám, ktorých sa dopúšťajú neskúsení marketéri.

1. Zasielate e-maily nepotvrdeným odberateľom

Vo všetkých vyspelých krajinách je e-mailová komunikácia upravená zákonom. Ide tu najmä o ochranu spotrebiteľov pred nevyžiadanou poštou. V Slovenskej republike tento problém upravuje  Zákon o reklame (z. č. 147/2001 Z.z.), Zákon o elektronickom obchode (z. č. 22/2004 Z.z.) a Zákon o elektronickej komunikácii (z. č. 610/2003 Z. z.). Na Slovensko sa tiež vzťahuje legislatíva EÚ: Directive 2002/58/EC of the European Parliament and of the Council.

Preto je dôležité, aby každý jeden odberateľ vášho newslettra potvrdil záujem o zasielanie e-mailov od vašej firmy. Inak by ste sa mohli dostať do problémov s obchodnou inšpekciou a taktiež dostať mastnú pokutu.

2. Zasielate e-maily na starú databázu

Ak je vaša e-mailová databáza staršia ako 6 mesiacov a vy ste na ňu doteraz nezaslali žiadny e-mail, môže sa stať, že si vaši odberatelia nebudú pamätať, že sa do nejakého mailing listu zapísali.

Keď sa teda rozhodnete začať s e-mail marketingom a budete budovať svoju databázu, nemalo by trvať príliš dlho, kým odberatelia od vás dostanú prvý newsletter. Taktiež by ste mali dodržiavať pravidelné intervaly medzi jednotlivými e-mailami. Používatelia si tak zvyknú a budú váš newsletter očakávať.

3. Odosielate hromadný e-mail s desiatkami odberateľov

Ak chcete nahnevať svojho odberateľa, zašlite mu e-mail v kópii s ďalšími desiatkami odberateľov. Túto chybu robí množstvo firiem a prichádzajú tak o mnoho potenciálnych zákazníkov. Veď ani vám by sa nepáčilo, keby niekto bez vášho vedomia získal váš e-mail. Preto, ak už nevyužívate špeciálne aplikácie určené na hromadné odosielanie e-mailov, tak aspoň pridajte vašich odberateľov do skrytej kópie.

4. Ako odosielateľ nie ste jednoznačne identifikovateľný

Odberateľ e-mailu musí ihneď identifikovať odosielateľa. To isté platí aj pre predmet. Používateľ potrebuje vedieť, kto s ním komunikuje. Ak vám príde e-mail od odosielateľa follow-wnan.ehfvaxbin=tznvy.pbz-4fd57@post.example.com, neznie to príliš dôveryhodne. Taktiež svojho potenciálneho klienta nezaujmete, ak do predmetu správy napíšete “Newsletter”.

5. Neprekontrolujute texty pre odoslaním

Nie je nič horšie, ako e-mail plný chýb. Aj keď je váš newsletter dokonalý po obsahovej stránke, ešte nemáte vyhrané. Gramatické a štylistické chyby vám odradia veľký počet zákazníkov. Vždy si text po sebe prečítajte. A najlepšie bude, ak ho po vás prečíta ešte niekto ďalší.

6. Linky máte nesprávne alebo nefungujúce

Keď ste už vyvolali v odberateľovi záujem a rád by sa dozvedel o vás a vašich produktoch viac, narazí na nefungujúci link. Tým ste u neho skončili. Nik si predsa nebude vyhľadávať informácie sám.

A ak by tak aj spravil a vy nebudete vo vyhľadávači na prvej pozícií, o zákazníka ste prišli. Preto je potrebné, aby ste si pred odoslaním newslettra na verejnosť prešli viac krát všetky linky a skontrolovali, či fungujú alebo či smerujú na to miesto, ktoré chcete.

7. V newslettri vám chýba možnosť odhlásenia z odberu

Tak ako každý používateľ musí potvrdiť záujem o zasielanie newslettra, tak mu musíte poskytnúť možnosť odhlásiť sa z tohto odberu. Táto možnosť by mala byť viditeľná, jednoduchá a definitívna. Ak by mal však používateľ opätovný záujem zaradiť sa do vášho mailing listu, jeho predchádzajúce odhlásenie by nemalo prekážať a on sa môže prihlásiť znovu.

8. Váš newsletter je príloha v obrázku

Zasielať newslettre ako obrázky v prílohe e-mailu tiež nie je tá správna cesta. Odberateľ si tak môže len prezrieť obrázok, ale nevedú ho žiadne linky a s najväčšou pravdepodobnosťou tento e-mail bude považovať za spam. Preto je výhodné posielať HTML e-maily.

9. Netestujete, veď načo

Mnohí marketéri nevedia, že ich stratégia by mohla byť lepšia, ak by sa neučili len na vlastných chybách. E-mail je ideálny na testovanie rôznych verzií kampaní. Pred odoslaním newslettra celému mailing listu otestujte viac predmetov, iný obsah, niekoľko typov grafiky a obrázkov a zašlite tieto verzie malému počtu ľudí. Podľa tohto testu zistíte, ktorá z verzií bola najúspešnejšia a najefektívnejšia. Tú odošlite všetkým odberateľom a uvidíte, že výsledky budú oveľa lepšie.

10. Nevyhodnocujete kampane

Odoslali ste neswletter a nevidíte žiadnu aktivitu? Ak si poviete “No čo už,” tak to vám veľmi nepomôže. E-mailové kampane treba vyhodnocovať, aby ste mohli zistiť prípadné problémy a nabudúce sa im vyvarovať. Ak nebudete sledovať činnosť vašich odberateľov, vaše kampane nebudú nikdy profesionálne spracované.

Jana Rusinková

Nedávne príspevky

Návod na registráciu firmy na Google Moja Firma

Čo je Google Moja Firma (Google My Business)? Google Moja firma je bezplatný nástroj od…

3 roky ago

Pozývanie fanúšikov na Facebooku – rýchlo a jednoducho!

Social media manageri to poznajú - vytvoríte úspešný príspevok na Facebooku, spropaguje ho, zrazu na…

3 roky ago

Ako komunikovať s Facebook podporou cez messenger

Už sa to stalo mnohým z nás - nie len marketérom, ale aj bežným používateľom.…

5 rokov ago

Facebook Explore: Je organika mŕtva?

Facebook v priebehu včerajšieho dňa vypustil novú funkciu, ktorú testoval na niektorých užívateľoch v predchádzajúcich…

7 rokov ago

Novinky na Facebooku: CTA, odporúčania a miestne udalosti

Facebook aktualizoval niekoľko prvkov, ktoré sú súčasťou stránok a majú marketingový úžitok predovšetkým pre miestne…

8 rokov ago

Propagácia príspevkov na facebooku: ako vám pomôže?

Facebook, nie je nutné nikomu predstavovať. Behom krátkeho času sa stal fenoménom, bez ktorého si…

8 rokov ago