E-mail dokáže byť silným nástrojom internetového marketingu. Je však dôležité naučiť sa ho využívať efektívne a najmä správne. Mali by ste sa vyhnúť najčastejším chybám, ktorých sa dopúšťajú neskúsení marketéri.
1. Zasielate e-maily nepotvrdeným odberateľom
Vo všetkých vyspelých krajinách je e-mailová komunikácia upravená zákonom. Ide tu najmä o ochranu spotrebiteľov pred nevyžiadanou poštou. V Slovenskej republike tento problém upravuje Zákon o reklame (z. č. 147/2001 Z.z.), Zákon o elektronickom obchode (z. č. 22/2004 Z.z.) a Zákon o elektronickej komunikácii (z. č. 610/2003 Z. z.). Na Slovensko sa tiež vzťahuje legislatíva EÚ: Directive 2002/58/EC of the European Parliament and of the Council.
Preto je dôležité, aby každý jeden odberateľ vášho newslettra potvrdil záujem o zasielanie e-mailov od vašej firmy. Inak by ste sa mohli dostať do problémov s obchodnou inšpekciou a taktiež dostať mastnú pokutu.
2. Zasielate e-maily na starú databázu
Ak je vaša e-mailová databáza staršia ako 6 mesiacov a vy ste na ňu doteraz nezaslali žiadny e-mail, môže sa stať, že si vaši odberatelia nebudú pamätať, že sa do nejakého mailing listu zapísali.
Keď sa teda rozhodnete začať s e-mail marketingom a budete budovať svoju databázu, nemalo by trvať príliš dlho, kým odberatelia od vás dostanú prvý newsletter. Taktiež by ste mali dodržiavať pravidelné intervaly medzi jednotlivými e-mailami. Používatelia si tak zvyknú a budú váš newsletter očakávať.
3. Odosielate hromadný e-mail s desiatkami odberateľov
Ak chcete nahnevať svojho odberateľa, zašlite mu e-mail v kópii s ďalšími desiatkami odberateľov. Túto chybu robí množstvo firiem a prichádzajú tak o mnoho potenciálnych zákazníkov. Veď ani vám by sa nepáčilo, keby niekto bez vášho vedomia získal váš e-mail. Preto, ak už nevyužívate špeciálne aplikácie určené na hromadné odosielanie e-mailov, tak aspoň pridajte vašich odberateľov do skrytej kópie.
4. Ako odosielateľ nie ste jednoznačne identifikovateľný
Odberateľ e-mailu musí ihneď identifikovať odosielateľa. To isté platí aj pre predmet. Používateľ potrebuje vedieť, kto s ním komunikuje. Ak vám príde e-mail od odosielateľa follow-wnan.ehfvaxbin=tznvy.pbz-4fd57@post.example.com, neznie to príliš dôveryhodne. Taktiež svojho potenciálneho klienta nezaujmete, ak do predmetu správy napíšete “Newsletter”.
5. Neprekontrolujute texty pre odoslaním
Nie je nič horšie, ako e-mail plný chýb. Aj keď je váš newsletter dokonalý po obsahovej stránke, ešte nemáte vyhrané. Gramatické a štylistické chyby vám odradia veľký počet zákazníkov. Vždy si text po sebe prečítajte. A najlepšie bude, ak ho po vás prečíta ešte niekto ďalší.
6. Linky máte nesprávne alebo nefungujúce
Keď ste už vyvolali v odberateľovi záujem a rád by sa dozvedel o vás a vašich produktoch viac, narazí na nefungujúci link. Tým ste u neho skončili. Nik si predsa nebude vyhľadávať informácie sám.
A ak by tak aj spravil a vy nebudete vo vyhľadávači na prvej pozícií, o zákazníka ste prišli. Preto je potrebné, aby ste si pred odoslaním newslettra na verejnosť prešli viac krát všetky linky a skontrolovali, či fungujú alebo či smerujú na to miesto, ktoré chcete.
7. V newslettri vám chýba možnosť odhlásenia z odberu
Tak ako každý používateľ musí potvrdiť záujem o zasielanie newslettra, tak mu musíte poskytnúť možnosť odhlásiť sa z tohto odberu. Táto možnosť by mala byť viditeľná, jednoduchá a definitívna. Ak by mal však používateľ opätovný záujem zaradiť sa do vášho mailing listu, jeho predchádzajúce odhlásenie by nemalo prekážať a on sa môže prihlásiť znovu.
8. Váš newsletter je príloha v obrázku
Zasielať newslettre ako obrázky v prílohe e-mailu tiež nie je tá správna cesta. Odberateľ si tak môže len prezrieť obrázok, ale nevedú ho žiadne linky a s najväčšou pravdepodobnosťou tento e-mail bude považovať za spam. Preto je výhodné posielať HTML e-maily.
9. Netestujete, veď načo
Mnohí marketéri nevedia, že ich stratégia by mohla byť lepšia, ak by sa neučili len na vlastných chybách. E-mail je ideálny na testovanie rôznych verzií kampaní. Pred odoslaním newslettra celému mailing listu otestujte viac predmetov, iný obsah, niekoľko typov grafiky a obrázkov a zašlite tieto verzie malému počtu ľudí. Podľa tohto testu zistíte, ktorá z verzií bola najúspešnejšia a najefektívnejšia. Tú odošlite všetkým odberateľom a uvidíte, že výsledky budú oveľa lepšie.
10. Nevyhodnocujete kampane
Odoslali ste neswletter a nevidíte žiadnu aktivitu? Ak si poviete “No čo už,” tak to vám veľmi nepomôže. E-mailové kampane treba vyhodnocovať, aby ste mohli zistiť prípadné problémy a nabudúce sa im vyvarovať. Ak nebudete sledovať činnosť vašich odberateľov, vaše kampane nebudú nikdy profesionálne spracované.