Facebook Explore: Je organika mŕtva?

Facebook v priebehu včerajšieho dňa vypustil novú funkciu, ktorú testoval na niektorých užívateľoch v predchádzajúcich mesiacoch – k Novinkám (News Feed) pribudol Prieskumník (Explore feed), v ktorom sa po novom budú zobrazovať príspevky stránok a v pôvodnom News Feede nájdete už iba príspevky vašich priateľov a sponzorované príspevky. Táto zmena najviac komplikuje situáciu firmám, osobnostiam a médiám, ktoré využívali organický spôsob šírenia zdieľaného obsahu, pretože po novom si budú musieť užívatelia ich neplatený obsah cielene vyhľadať.

Čo prinesie Facebook Explore

Rozdelenie feedu znamená principiálne jediné – používatelia už nebudú mať najnovšie správy a novinky v News feede ako “na striebornom podnose”, ale budú si ich musieť cielene hľadať v Prieskumníkovi.

Facebook krok obhajuje tvrdením, že chce užívateľom priniesť kvalitnejší zážitok z používania a “snaží sa ľudí spájať s príspevkami, ktoré pre nich majú najväčší význam.” V praxi to ale znamená, že tento krok je pre veľa stránok devastačný a Facebooku tak vzniká priestor na ešte väčší zárobok z platenej propagácie.

Hovorca Facebooku pre strednú a východnú Európu uviedol, že rozdelením feedu na 2 iba testujú reakcie používateľov, aby pochopili, či sa tieto dva priestory ľuďom páčia. Zmena totiž nie je globálna, smolou je, že Slovensko patrí medzi jednu z krajín, v ktorej Facebook testuje – v Čechách táto zmena zatiaľ neprebehla.

Čo to znamená pre marketérov

Zo sledovania štatistík našich klientov je zrejmé, že zavedenie zmeny malo za následok zníženie organického dosahu až o viac ako polovicu (!).

Pre marketérov to znamená jediné:
1. Zvyknite si na Prieskumník – naučte sa s novinkou pracovať a zamerajte sa na kvalitný obsah príspevkov, testujte kreatívne vizuály a texty.

2. Využite platenú propagáciu príspevkov, respektíve optimalizujte nastavenia vašich propagovaných príspevkov. Facebook umožňuje rozsiahle možnosti nastavení v reklamnom účte, dáva vám preto veľkú možnosť testovať a optimalizovať.

3. Preriedenie príspevkov v News feede otvára väčší priestor pre platené príspevky – je teoreticky možné očakávať väčší platený dosah než doposiaľ.

Je ťažké predčasne hovoriť o reálnom dopade na organický dosah príspevkov stránky, pretože užívatelia si na zmenu určite zvyknú – nebudú mať totižto na výber. My sme si ale vopred istí, že bez platenej propagácie sa už stránky nezaobídu a tento krok mal zo strany Facebooku jediný cieľ – zarobiť.

Salim Sirieh

Salim sa venuje tvorbe webstránok a dizajnu, správe profilov a kampaní na sociálnych sieťach a webovej analytike.

Nedávne príspevky

Návod na registráciu firmy na Google Moja Firma

Čo je Google Moja Firma (Google My Business)? Google Moja firma je bezplatný nástroj od…

3 roky ago

Pozývanie fanúšikov na Facebooku – rýchlo a jednoducho!

Social media manageri to poznajú - vytvoríte úspešný príspevok na Facebooku, spropaguje ho, zrazu na…

3 roky ago

Ako komunikovať s Facebook podporou cez messenger

Už sa to stalo mnohým z nás - nie len marketérom, ale aj bežným používateľom.…

5 rokov ago

Novinky na Facebooku: CTA, odporúčania a miestne udalosti

Facebook aktualizoval niekoľko prvkov, ktoré sú súčasťou stránok a majú marketingový úžitok predovšetkým pre miestne…

7 rokov ago

Propagácia príspevkov na facebooku: ako vám pomôže?

Facebook, nie je nutné nikomu predstavovať. Behom krátkeho času sa stal fenoménom, bez ktorého si…

8 rokov ago

4 najlepšie služby na správu vašej facebook stránky

V súčasnosti je Facebook jednou z najpoužívanejších sociálnych sietí na propagáciu vlastného biznisu. Niet divu,…

8 rokov ago